søndag 13. oktober 2013

Pavlova

I går hadde jeg bursdag, men feiring blir jo heller labert med årene.. :-P Har uansett hatt en veldig koselig helg med mamma og pappa på besøk! Pappa hadde bursdag på fredag, og han ønsket seg Pavlova. En kake som absolutt går under kategorien STORFAVORITT! Så da måtte det bli Pavlova i helga da!


Jeg bruker oppskrift på Pavlova som jeg har funnet hos Frøken H (har alltid digget bloggen hennes, men hun har dessverre ikke vært aktiv på ti måneder..). Jeg økte til x1,5 for å få kaka litt større, og brukte:

Marengsbunn:
6 stk eggehviter
1/2 ts salt
375 gram sukker
3 ts maisstivelse (maizena)
1,5 ts hvitvinseddik

Pisk eggehvitene og saltet til det blir skum som kan danne stive topper. Ha sakte i sukkeret, litt og litt om gangen, mens mikseren går. Pisk til alt sukkeret er løst opp, og blandingen har blitt myk og blank. Vend inn siktet maizena og hvitvinseddik med en slikkepott.
Legg på bakepapir på ei stekeplate, og bruk en stor, rund kakeform til å tegne en sirkel. Formen jeg bruker er ca 27 cm i diameter. Hell blandingen i sirkelen, og fordel det jevnt utover til kantene på sirkelen.

Stek på 160 grader i ca 1 time, skru deretter av ovnen, og la marengsen stå i ovnen på ettervarmen til den er helt avkjølt. TIPS: Jeg stekte denne rett før leggetid, skrudde av ovnen og lot kaka stå inne i ovnen til morgenen etter. Kjekt å sove bort ventetida!


Marengsbunnen kan oppbevares i lang tid bare den lagres tørt. Rett før servering velter man den oppned på et fat, og har på fyllet. Der kan man variere mye etter sesong, smak og behag! Jeg pisker krem og blander med vaniljekrem, men man kan f.eks. velge å bruke romkrem i stede. Man kan velge å legge på i flere lag, eller blande det sammen. Jeg liker den aller best slik:

Pisk krem av ca 2 dl kremfløte
Bland kremen med en pakke ferdiglaget vaniljekrem
Smør blandingen utover marengsbunnen
Ha over frukt/bær etter smak og behag

NYT! ♥

- Monica

1 kommentar:

  1. Denne kaka ble helt nydelig. Luftig, fin bunn. Akkurat slik som den skal være. Dette kan du Monica.

    SvarSlett

Jeg setter STOR pris på om du vil legge igjen en hilsen! ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...